dilluns, 6 de gener del 2014

Les 4 metàfores

Avui us explicaré les quatre metàfores sobre els aprenentatges que podríem fer a les classes a través de les TIC.

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor 


En aquesta metàfora tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. L'ordinador fa de mestre a l'alumne. Existeixen programes on ens donen una sèrie d'activitats i on l'alumne les resol i són avaluades pel mateix ordinador. Podem veure un tipus d'interacció: L'ordinador inicia, l'alumne respon i finalment l'ordinador avalua.
Un exemple d'aquest tipus de programes seria Entrena't per llegir o les activitats de JClic.



Activitat de JClic sobre l'energia.

S'ha de dir que s'aprèn d'una manera diferent, no convencional/tradicional i més entretingut pels infants. Pel que fa als mestres estalvia feina, ja que és el mateix programa qui corregeix les activitats. En la meva opinió és la metàfora que menys m'ha agradat, perquè penso que arriba un moment on l'infant ho fa mecànicament i el programa no és capaç de veure les necessitats i dificultats de l'infant.
 

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

En aquesta metàfora, l'alumne és l'encarregat de donar les instruccions, ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. Podem veure com és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne.

A partir d'aquí, trobem programes on l'alumne dóna les instruccions i el programa s'encarrega de reproduir-les. És el cas de
Scratch. Imagina, programa i comparteix, un programa on-line


Alguna de les proves que vam poder fer a la classe de GTIC amb el Scratch.

Com bé va explicar el nostre professor, Jordi Simón, podem veure com amb aquest programa es pot treballar de dues maneres diferents, dos extrems. Una on els mestres ensenya el nen el que ha d'aprendre. O l'altre és on el nen explora tot sol per aprendre el que ell vol saber. Encara que hi ha un altre camí en què el mestre té un paper de recolzament de l'aprenentatge. Parlaríem d'una descoberta guiada. On el mestre quan ho consideri oportú, podria plantejar preguntes que servirien de guia a la reflexió del nen. Quan vam tenir la possibilitat de treballar amb aquest programa vaig quedar bastant parada. És una manera molt diferent de treballar però alhora molt efectiva. I m'ha agradat molt la possibilitat que els nens explorin i provin i s'equivoquin.


La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

En aquesta metafora entrem en els mon dels simuladores entenent l'ordinador com un simulador. Els simuladors permeen un aprenantge per descoberta. Podriem arribar a comparar-lo amb la metàfora anterior però els simuladors permeten una descoberta més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous, al contrari que en l'Scratch, és a dir, en els micromons de Papert. Nosaltres vam poder utilitzar dos simuladors: Crayon Physics i Doctora xinxeta. 

Us deixo un vídeo de Crayon Physics perquè us feu una petita idea.

 

És una metàfora que pot ser molt útil. Amb el simulador per exemple de Doctora xinxeta pots fer que el nen tot sol aprengui com s'ha de cuidar una planta, que passa si li fiquem molta aigua, que passa si no la reguem durant tres dies. I a partir d'aquí també podem fer que els infants treguin les seves pròpies hipòtesis i investiguin si són correctes. És una bona manera d'aprendre d'una manera diferent.

 

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Jordi Simon en el seu blog parla de l'última metàfora dient: L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Lligant-ho amb l'última metàfora i amb un article de al seu blog on explica que les TIC son mes que una simple eina, ens vam proposar una activitat: pensar 10 coses que avui en dia podem fer utilitzant eines concretes i que sense els ordinadors fora impossible de fer. Aquesta és la meva llista: 

  1. Compartir documents , fotografies, vídeos
  2. Crear conjuntament
  3. Desfer
  4. Copiar i enganxar
  5. Fer un pòster multimèdia
  6. Realitzar presentacions acompanyades d'àudio, imatge o moviment
  7. Poder fer xat i videoconferència a distància
  8. Retocar fotografies.
  9. Unir i retallar cançons
  10. Traduir textos.

Hi ha moltes més coses que podria haver posat, aquestes són les 10 primeres coses que m'han passat pel cap. He mirat blocs dels meus companys i he vist com la Laura i jo hem estat d'acord en la nostra llista.

He de dir que aquesta entrada esta basada en l'entrada de Jordi Simon en el seu blog.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada